شناسایی سلولهای عامل بروز دیابت نوع 1 ، گامی درجهت درمان این بیماری

13 ژانویه  2015- دانشمندان بریتانیایی نوع خاصی از سلولهای سیستم  ایمنی را شناسایی کرده اند که در بروز این بیماری نقش دارد، آنها بر این باورند که با استفاده از این سلولها می توانند دیابت نوع 1 را  درمان کنند.

 محققان بیمارستان رایگان سلطنتی همستد، اعلام نمودند  که آنها به  درمان دیابت  نوع 1 نزدیک شده اند  نتایج این تحقیق در  مجله ی Clinical Investigationمنتشر شد.

پرفسور Lucy Walkerو گروهش قبل از شناسایی سلولهای کمکی T  فولیکولی،6 سال بروی علت ایجاد دیابت نوع 1 تحقیق نمودند این سلولها سبب ایجاد نوعی پاسخ ایمنی می شوند که نتیجه ی آن تخریب سلولهای تولید  کننده ی انسولین است و پس از آن بدن قادر به تولید انسولین  برای تنظیم قند خون نخواهد بود.

کشف مهم

این اولین بار است که سلولهای Tخاصی شناسایی شده اند که علت بروز دیابت نوع 1 هستند. دکتر Walkerو گروهش هم اکنون در تلاشند که از علت این عملکرد سلولهای کمکی Tفولیکولی مطلع شوند.

 دکتر واکر به اهمیت این کشف مهم و اینکه آنها یک  گام به ابداع درمانی برای  دیابت نوع 1 نزدیک  شده اند، اشاره  می کند و می گوید: با این حال ، همه ی افراد دارای این نوع  از سلولهای Tهستند و ما هنوز نمی دانیم  چرا در برخی افراد این سلولها به گونه ای عمل می کنند که سلولهای بتا را تخریب  کرده و فرد به دیابت مبتلا می شود.

 دکتر میراندا روزنتال که با تیم  پرفسور واکر همکاری می کند در نتیجه گیری  این تحقیق می گوید: با توجه به رشد روز افزون ابتلا به دیابت نوع 1، تحقیقاتی که به ما در درک  چگونگی ایجاد این بیماری  کمک می کنند درنهایت  به ابداع  درمانی  بهتر برای بیماران  منجر خواهند شد.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2015/jan/Cure-closer-for-type-1-diabetes-after-T-cell-identification-96520556.html